Besökare

tisdag 4 juni 2013

En annan hund

Precis kommit in från en promenad. Utöver mitt vanliga promenadsällskap bestående av Leon och Nikki hade jag idag både Eddie och Emma med mig vilket var trevligt :)

Man märkte verkligen på Nikki att vi var på ett nytt ställe och inte hemma på landet. Hon var som en helt annan hund, skitjobbig. Huvudet gick fram och tillbaka åt alla håll hela tiden, i stort sett ingen som helst kontakt med mig, hon drog som en tok och det blev ett jävla stressflåsande på henne. Får se till att passa på att träna henne massor dessa dagar.

4 kommentarer:

  1. Hej! Såg din video på youtube när jag googlade i ämnet koppelträning

    http://www.youtube.com/watch?v=zfFpUR71dyo&list=LL3up44IGKXNAYp4Um541Q3A&feature=mh_lolz

    Om du ville vara en ängel och förklara hur du gick tillväga för att få henne att gå så jäkla fint och vara så himla uppmärksam på dig?
    Sen tänkte jag fråga vad du köpt det snygga halsbandet?

    SUPERTACKSAM för svar!

    MVH Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna!

      Vad kul att du hittade hit!

      Jag har använt mig av klicker men det går att göra på samma sätt utan om din hund inte är inklickad. Det jag har gjort är att stanna då hon drar och berömma när hon inte drar. Nikki är en riktig gottegris så jag har använt mig av olika godis som belöning. (Ta det din hund tycker allra bäst om)

      En hund som drar gör det av den enkla anledningen att den vill framåt, fortsätter man gå medan hunden drar blir det som en belöning för hunden och beteendet uppmuntras. Dvs hunden drar, den får som den vill och kommer därför att fortsätta med det.

      Stannar man däremot så fort kopplet är sträckt visar man hunden att så länge den drar kommer den ingenstans. Stannar du kommer hunden troligtvis titta undrande på dig, så fort kopplet blir slakt/den söker kontakt belöna. Här har jag klickat för att få belöningen så precis som möjligt men det går bra att bara ge belöningen. Fortsätt sedan att gå. Förstärk genom att mata på med godis så länge kopplet hålls slakt. I början var jag som en godismaskin som gav MASSOR av godis. Men så fort kopplet blir sträckt, stanna och vänta tills det blir slakt igen då du belönar och fortsätter gå. Snart hajar hunden och kommer hålla sig vid din sida längre stunder och spontant söka kontant med dig.

      När det sitter kan man succesivt ge mindre och mindre godis men snåla inte i början! Ett tips är också att gå lite kortare rundor fler gånger så hunden håller koncentrationen istället för en lång monsterrunda (då kommer du dessutom få bära med dig en jävla massa godis).

      Så kort och gott

      Hunden drar - stanna/stå still (inga ryck i kopplet eller arga ord)
      Hunden söker kontakt/kopplet är slakt - mata med godis och promenera på

      I början kommer du få stanna massor av gånger men vanligtvis förstår hunden snabbt och ni stoppen blir färre.

      Hoppas det var till någon hjälp, lycka till!

      Om du menar kopplet i videon så är det ett vikthalsband och är köpt på http://www.sportingdogs.se/

      Radera
    2. *halsbandet är köpt på sportingdogs, inte kopplet ^^

      Radera
  2. Åh tack snälla för svaret!! Jättetacksamt verkligen. Ska spara de du skrev :)

    SvaraRadera